NOVINKY

Stanovisko MD ČR k povinnostem čerpacích stanic phm

 

Povinnost čerpací stanice PHM   mít jmenovanou osobu bezpečnostního poradce

Dle Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR) musí každý podnik jmenovat bezpečnostního poradce, jak je uvedeno v pododdíle 1.8.3.1 uvedené dohody:

1.8.3.1      Každý podnik, jehož činnosti zahrnují silniční přepravu nebezpečných věcí nebo s touto přepravou související operace balení, nakládky, plnění nebo vykládky nebezpečných věcí, musí jmenovat jednoho nebo více bezpečnostních poradců, dále nazývaných „poradci“ pro přepravu nebezpečných věcí, odpovědných za pomoc při zabránění rizikům při těchto činnostech s ohledem na osoby, majetek a životní prostředí“.

Od jmenování lze upustit pouze v případě, že společnost manipuluje, skladuje či provádí jiné operace s nebezpečnými věcmi, viz prováděcí vyhláška k zákonu o silniční dopravě č. 478/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů:     

             Bezpečnostní poradci pro přepravu nebezpečných věcí

            (1) Povinnosti právnických a fyzických osob týkající se bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí silniční dopravou (dále jen "bezpečnostní poradci"), jak jsou uvedeny v dohodě, se nevztahují na osoby, jejichž činnost se týká přepravovaných množství nebezpečných věcí, která jsou v každé dopravní jednotce menší než limity uvedené v dohodě, příloze A, části 1 kapitole 1.1 bodu 1.1.3.6, části 2 kapitole 2.2 bodu 2.2.7.1.2, části 3 kapitole 3.3 a části 3 kapitole 3.4.

Ustanovení z vyhlášky č. 478/200 Sb., se však na tento případ nemohou vztahovat, neboť se týkají přeprav v kusech a čerpací stanice PHM jsou zaváženy cisternovými vozidly.

Pokud je tedy čerpací stanice PHM v přepravním řetězci vedena jako příjemce a je také takto uvedena v přepravním dokladu pak jmenovanou osobu bezpečnostního poradce dle dohody ADR mít musí. Povinnost bezpečnostního poradce spočívá zejména v poradenství, přípravě výroční zprávy a také v kontrole bezpečnostního plánu. Osoby pracující na čerpací stanici PHM a přicházející do styku s nebezpečnými věcmi dle dohody ADR musejí být proškoleny dle kapitoly 1.3 dohody ADR, jako osoby podílející se na přepravě.

 

 
 

Stanovisko MD ČR k brzdovým systémům vozidel

 

Brzdové  systémy vozidel  EX III, FL, OX a AT.

 

Velmi často se vyskytují dotazy a různé výklady ohledně ustanovení příloh A a B Dohody ADR platných od 1.1.2009 z hlediska  brzdových systémů vozidel EX III, FL, OX a AT. Nejasnosti jsou zejména proto, že jsou zde  v rámci  ustanovení oddílu 9.2.3 ADR Brzdový systém  uplatňovány i požadavky předpisu EHK 13 resp. Směrnice 71/320/EHS.
 

Ustanovení pododdílu 9.2.3. 1 předepisuje antiblokovací brzdový systém u vozidel EX III, FL, OX a AT s poznámkami b) a d).

Vysvětlivka k poznámce b) uvádí, že uvedená technická specifikace se vztahuje na vozidla poprvé registrovaná (nebo uvedená do provozu, není-li jejich registrace povinná) po 30.červnu 1993, a to na motorová vozidla (nákladní automobily a tahače) s největší povolenou hmotností (dle dřívější terminologie celkovou hmotností)  převyšující 16 tun a na přípojná vozidla (tj. přívěsy, návěsy a přívěsy s centrální nápravou) s největší povolenou hmotností  převyšující 10 tun. Vztahuje se na motorová vozidla, která jsou schválena  k tažení přípojných vozidel s největší povolenou hmotností převyšující 10 tun, která byla poprvé registrována nebo uvedena do provozu po 30. červnu 1995. Vztahuje se na všechna vozidla poprvé schválená podle oddílu 9.1.2 po 30. červnu 2001 bez ohledu na datum, kdy byla poprvé registrována.

Z toho lze dovodit, že dle ADR motorová vozidla (nákladní automobily a tahače) s  největší povolenou hmotností nepřevyšující 16 tun, přípojná vozidla (tj. přívěsy, návěsy a přívěsy s centrální nápravou) s největší povolenou hmotností nepřevyšující 10 tun a motorová vozidla, která jsou schválena  k tažení přípojných vozidel s největší povolenou hmotností nepřevyšující 10 tun, schválená dle 9.1.2 ADR před 30.6.2001 antiblokovacím brzdovým systémem vybaveny být nemusí.

(POZOR: Dle EHK 13.06 nabíhala povinnost u nově homologovaných typů vozidel různě. Např. N3 musí mít ABS závazně od 1.10.1998, N2‹7,5t od 1.4.2000 atd. Toto je nutné řešit pro konkrétní vozidlo dle jeho data výroby.)

 

Vysvětlivka k poznámce d) uvádí, že od 1. ledna 2010 všechna vozidla musí splňovat technické požadavky Předpisu EHK č. 13 nebo Směrnice 71/320/EHS se změnami a doplňky aplikovatelné k datu jejich první registrace nebo uvedení do provozu, není-li jejich registrace povinná, avšak nejméně Předpisu EHK č. 13, sérií změn 06 nebo Směrnice 71/320/EHS se změnami Směrnice 91/422/EHS.

Přípojná vozidla (tj. přívěsy, návěsy a přívěsy s centrální nápravou) musí vybavena antiblokovacím brzdovým systémem kategorie A. Motorová vozidla musí být vybavena antiblokovacím brzdovým systémem kategorie 1.

 

Všechna vozidla  musí od 1.1. 2010 splňovat nejméně  podmínky Předpisu EHK č. 13, sérií změn 06 nebo Směrnice 71/320/EHS se změnami Směrnice 91/422/EHS.

Z uvedeného tedy vyplývá, že pro provoz po 1. lednu 2010 nebudou schválena vozidla (nebude jim vydáno osvědčení o schválení), která nesplňují alespoň sérii změn 06 Předpisu EHK č. 13 série změn 06 vstoupila v platnost 22.11.1990 a postupně byla aplikována na vyráběná vozidla do 22.11.1992 (přechodné období). Vozidla vyrobená do 22.11.1990 tedy v žádném případě nesplňují tuto sérii změn již z výroby. U vozidel vyrobených v přechodném období od 22.11.1990 do 22.11.1992 zjistíme, podle jaké série změn byla vyrobena, pouze u výrobce na základě identifikačního čísla vozidla (VIN kód). Po 22.11.1992 již musela všechna vyrobená vozidla splňovat tuto sérii změn.

 

 

Příklady:

- cisternové vozidlo (např. Avia A30) bylo poprvé registrováno i schváleno dle oddílu 9.1.2 ADR v roce 1989 - takové vozidlo, bez ohledu na jeho hmotnost, sice nemusí být vybaveno systémem ABS ale od 1.1.2010 musí plnit minimálně požadavky dle EHK 13. série změn 0.6.

 

- cisternové  vozidlo bylo poprvé registrováno i schváleno dle oddílu 9.1.2 ADR v roce 1994 a jeho největší povolená hmotnost je 7500 kg: Takové vozidlo nemusí být dle ADR vybaveno systémem ABS, protože jeho největší povolená hmotnost nepřesahuje 16 tun a protože bylo uvedeno do provozu po 22.11.1992 plní minimálně požadavky EHK 13 série změn 0.6.

 

- motorové vozidlo má největší povolenou hmotnost 15000 kg a je schváleno pro tažení brzděného přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti 11000 kg a bylo poprvé registrováno  20.3.1996, ale schváleno dle oddílu 9.1.2 ADR až v roce 25.2.2000: Toto vozidlo musí být dle ADR vybaveno systémem ABS, protože bylo poprvé registrováno po 30.6.1995 a je schváleno pro tažení přípojných vozidel těžších než 10 tun.

 

Ustanovení pododdílu 9.2.3. 1 předepisuje zpomalovací brzdový systém u vozidel EX III,  FL, OX a AT s poznámkami c) a g).

Vysvětlivka k poznámce c) uvádí, že se vztahuje  na motorová vozidla poprvé registrovaná po 30. červnu 1993 s největší povolenou hmotností převyšující 16 tun nebo na motorová vozidla schválená k tažení přípojných vozidel s největší povolenou hmotností převyšující 10 tun.

Vysvětlivka k poznámce g) uvádí, že se vztahuje  od 1. ledna 2010 všechna motorová vozidla musí splňovat technické požadavky Předpisu EHK č. 13 nebo Směrnice 71/320/EHS se změnami a doplňky aplikovatelné k datu jejich první registrace nebo uvedení do provozu, není-li jejich registrace povinná, avšak nejméně Předpisu EHK č. 13, sérií změn 06 nebo Směrnice 71/320/EHS se změnami Směrnice 71/422/EHS.

Zpomalovací brzdový systém musí být typu IIA.

Výklad ustanovení ke zpomalovacímu brzdovému systému je analogický k výkladu k antiblokovacímu brzdovému  systému.